Żeby praca z samochodem była dopuszczalna, muszą znajdować się w nim dwa źródła prądu. Jednym z nich będzie silnik spalinowy wspólnie z akumulatorem, gdzie znajduje się chemiczne źródło energii. Drugim będzie alternator bądź też, w starszych modelach, prądnica. Energia czerpana jest z nich naprzemienne, gwarantując jej dostępność w czasie zmiennej pracy naszego samochodu. Kiedy pobierana jest ona z silnika i akumulatora, prądnica bądź też akumulator nie pracują.
Funkcjonuje to także w drugim kierunku. Akumulator odpowiada ze zaopatrywanie energii automobilowym obwodom elektrycznym, gdy silnik jest wyłączony, lub ewentualnie też szybkość obrotowa wału korbowego jest zbyt niska, żeby uruchomiła się prądnica - więcej o akumulatorach można znaleźć na Akumulator litowy LiFePO4 12v. W następstwie tego także w czasie rozruchu silnika jedynym źródłem zasilania jest akumulator. To on pozwala na pracę rozrusznika oraz układu zapłonowego, co umożliwia uruchomienie wozu. Akumulator intensyfikuje też komfort w trakcie dłuższego postoju. To jemu zawdzięczamy szansę posłuchania radia w aucie, kiedy silnik jest wyłączony.